Over URC

DE UTRECHTSE RUGBY CLUB

De Utrechtse Rugby Club (URC) is opgericht in 1967 als 17e rugbyvereniging van Nederland, van de nu ongeveer 100 verenigingen. Wij zijn begonnen op de sportvelden aan de Manitobadreef. Sinds 3 september 2011 hebben we een nieuwe accommodatie in gebruik genomen op Sportpark Rijnvliet.

URC is aangesloten bij Rugby Nederland en heeft momenteel ruim 500 leden en donateurs. De heren nemen met 3 teams deel aan de competitie, verdeeld over de diverse klassen. URC 1 speelt in de eerste klasse en levert spelers aan de nationale selecties. Ook de dames zijn goed vertegenwoordigd bij URC, het damesteam speelt ook in de eerste klasse. De jeugd van URC is vertegenwoordigd in alle leeftijdscategeorieën vanaf 4 jaar, en neemt met meerdere teams per categorie deel aan de competitie.

OVER URC EN SUS​

URC bestaat uit een vereniging en een stichting: de Stichting URC Support (SUS).

De SUS faciliteert de vereniging in gebouw, rugbyvoorzieningen en bar. Daarnaast worden alle plannen van het URC-bestuur in overleg met de SUS gemaakt.

Rugby Wiki

Wat is rugby?

Rugby wordt door twee teams van 15 spelers gespeeld met een eivormige bal buiten op een grasveld vanaf september tot en met mei. Een wedstrijd duurt bij volwassenen 2 maal 40 minuten met een korte rust op het veld. Na de eerste 40 minuten wisselen de teams van speelhelft. Het doel van het spel is om als team zoveel mogelijk punten te halen.

FITNESS bij URC

Toen URC op het sportpark Strijland haar veld en clubhuis in gebruik nam had de vereniging nog niet de beschikking over een fitnessruimte. Aan krachttraining werd dus niets gedaan terwijl dat in deze sport echt wel nodig is. Veel spelers hebben een zittend beroep en op de trainingen werd over het algemeen genomen heel veel lopend met de bal gedaan. Trainer Geert Melisse liet als enige trainer gedurende de zomermaanden de spelers op het veld krachtrainingen doen om fit te zijn voor het nieuwe seizoen. Daarna bouwden de spelers zelf een fitnessruimte boven de kleedkamers waar o.l.v. Bert Dibbets getraind werd.